Zpět na blog

Povinné údaje na firemním webu či e-shopu

Novela obchodního zákoníku z roku 2008 stanovovala, jaké údaje musí mít firmy a živnostníci zveřejněny na svém webu. Od 1. 1. 2014 tyto povinnosti vychází už i z nového občanského zákoníku a navíc nastalo pár změn. V tomto článku si můžete ověřit, jaké údaje jsou právě pro Vás povinné.

Fyzická osoba, OSVČ

Podnikáte-li a nejste zapsáni v obchodním rejstříku, jsou pro Vás na webu povinné tyto údaje:

  1. Jméno, pod kterým podnikáte
  2. Místo podnikání (celá adresa)
  3. Identifikační číslo podnikatele ()
  4. Údaje o zápisu v evidenci (nejčastěji živnostenský rejstřík) – datum, evidenční číslo, evidující úřad

Můžete uvést také „daňové identifikační číslo“ DIČ a informaci, zda jste nebo nejste plátci DPH. Tento údaj už však není povinný.

Právnická osoba

Jste-li společnost zapsaná v obchodním rejstříku, platí pro Vás povinnost mít na webu tyto údaje:

  1. Název společnosti
  2. Sídlo
  3. Identifikační číslo podnikatele ()
  4. Údaje o zápisu do obchodního rejstříku (včetně spisové značky)

Stejně jako u fyzické osoby můžete uvést DIČ a navíc základní kapitál (pouze splacenou částku). Opět se ale jedná o nepovinné údaje.

Akciové společnosti

Akciové společnosti jsou na rozdíl od jiných právnických osob od 1. 1. 2014 nově povinni mít vůbec webové stránky. Navíc krom jiného na nich musí uvést tyto informace:

  1. Informace o svolávání valné hromady (nejméně 30 dní před jejím konáním)
  2. Pokud je společnost členem nějakého koncernu, musí být tato informace na webu také uvedena

Kam údaje umístit?

Zákon stanovuje, že je musí návštěvník bez problémů najít. Nejvhodnějšími a zároveň nejčastějšími místy jsou stránky „Kontakty“, „O nás“ nebo v patičce webu. Dejte si pozor, pokud máte vícejazyčný web – tyto údaje musíte mít na všech jazykových mutacích!

Sankce za nedodržení

Za nedodržení těchto povinností Vám můžou úřady dle zákona č. 200/1990 Sb udělit pokutu až 50 000 Kč a pozastavit činnost na jeden rok.

Doporučuji tedy si dát tu práci a doplnit veškeré chybějící údaje na vašem firemním webu nebo e-shopu. Můžete se tak vyhnout zbytečným komplikacím.

Užili jste si článek? Pokud ano, budu rád za sdílení.

Autor: Tomáš Ševčík

Tvorbou webů na WordPressu a vývojem webových aplikací se zabývám už přes 13 let. Zajímám se o veškeré webové trendy, samotný Wordpress a technologie a občas o tom něco napíšu. Více o mně 

A co vaše názory?

  1. Dušek 16. června 2016

    NOZ § 435 ukládá již jen jméno a sídlo – nebo blbě čtu ??

    Starý OZ §13a/1 uvýáděl i ostatní údaje od 1.3.2008

  2. Franz 8. června 2017

    ano, čtete špatně, resp. nepřečetl jste si druhou větu § 435 odst. 1: Podnikatel zapsaný v obchodním rejstříku uvede na obchodní listině též údaj o tomto zápisu včetně oddílu a vložky; podnikatel zapsaný v jiném veřejném rejstříku uvede údaj o svém zápisu do tohoto rejstříku; podnikatel nezapsaný ve veřejném rejstříku uvede údaj o svém zápisu do jiné evidence. Byl-li podnikateli přidělen identifikující údaj, uvede i ten.

  3. Roman 28. května 2019

    Tak to je zajímavé. To jsem teda nevěděl. Právě uvažuju, že bych začal prodávat přes eshop, tak tohle mi aspoň pomůže. Mě třeba na začátku pomohl tentočlánek. Díky za další informace. Zase jsem chytřejší.

  4. Radek 20. ledna 2021

    Mohl by mi někdo říct, co je myšleno „evidenční číslo“ u podnikající fyzické osoby??? A proč tam ten údaj musí být. Je tím myšleno např. číslo jednací pod kterým bylo ŽO zřízeno? Na e-shopech fyzických osob jsem žádný takový údaj nenašel. Díky

Napište svůj názor