info@sevciktomas.cz   poptávkový formulář   Masarykovo náměstí 144, Vizovice

I zelený marťan ví, jak vypadá česká vlajka. Český patriot s tím má problém

Česko, Česko, Česko. Česko všude, kam se podíváš. Reklamní kampaně mířené na patriotismus českého národa jsou čím dál více v módě. Poptávka po českých surovinách a výrobcích je vyšší a vyšší a toho se chytá kdejaký obchodní řetězec. Je to správné? Já myslím, že ano. Až na pár výjimek, kde je něco špatně.

Vajíčko a cihla. Známá pomůcka, kterou nám tloukli do hlavy už na základní škole (nevím, jak vám, ale nám ano). Pokud by bylo vajíčko dole a cihla nahoře, tak by z vajca moc nezbylo. Takže červený pruh musí být dole a bílý nahoře. Co ale v případě svislé pozice? Protože čteme z hora dolů a zleva doprava (ne opačně jako Arabi nebo Židé), tak musí být bílý pruh vlevo a červený vpravo. Nestačí tedy jen vlajku otočit o 90°, ale je nutno ji i obrátit “na rub”.

Že tento fakt není jasný některým “dvoutýdenním patriotům”, kteří si na hokejové zápasy malují na své obličeje špatně otočenou vlajku, je jedna věc. Pokud ale chce někdo propagovat české výrobky a hodnoty, dělat ze sebe milovníka všeho českého a dopustí se stejné chyby – to je už dle mého názoru průšvih trochu jiného kalibru.

“Tady jsme doma, tady je má zem”

“Tady jsme doma, tady je má zem”, zpívá Čechomor v reklamě německého řetězce Kaufland. Vizuálně i hudebně dobře zpracovaná reklama, avšak s jednou chybou jak poleno. Symbolem kampaně “Z lásky k Česku” se stala vlajka České republiky ve tvaru srdce se špatným pořadím barev. Na Facebooku se strhly velké diskuze a lidé začali na tuto chybu upozorňovat – a upozorňují dodnes. Reakce společnosti je ale stále ta stejná. Tak trochu jako zaseknutá gramofonová deska.

Kaufland Česká republika:
“Použití trikolory v našem srdci, které je symbolem naší nové kampaně ‘Z lásky k Česku’, neodpovídá státní vlajce záměrně. Nemůžeme a ani nechceme zneužívat státní symbol pro naši kampaň. Charakterem kampaně je srdce, trikolora modrá, červená a bílá reflektují barvy české státní identity, která je pro kampaň klíčovou. Nejedná se ale o kopii vlajky. “

Kaufland se obhajuje, že nechce kopírovat vlajku ČR. Což je velice zvláštní tvrzení, obzvlášť vezmeme-li v potaz fakt, že slovenská variace slovenskou vlajku kopíruje. Jaký je pak rozdíl mezi “Z lásky k Česku” a “Z lásky k Slovensku”?

Kaufland - Z lásky k Slovensku

I kdyby byla ČR oproti Slovensku výjimka, vlajku by opravdu nekopírovala a jednalo by se o trikolóru (jak píšou na Facebooku), tak ok. Ale trikolóra v podobě, v jaké je v srdci, je také špatně. Při svislém použití jsou barvy v pořadí bílá, červená a modrá. Pořadí, které používá Kaufland, odpovídá spíše srbské trikolóře. V žádném případě ale ne české.

Nejsmutnější na tom všem je, že Kaufland nechce uznat chybu a namísto opravy se vymlouvá, že je to úmyslně. Jinými slovy, úmyslné hanobení státního symbolu.

Televize Prima a pořad Máme rádi Česko

Není tomu tak dávno, co přišla TV Prima s pořadem Máme rádi Česko. A se stejnou chybou. Špatně otočená vlajka byla jak na internetu, tak v televizi a na billboardech. Stejně jako u Kauflandu na to lidé upozorňovali, ale od TV Prima žádné vyjádření nebylo zveřejněno. ALE! Chybu opravili. Sice tiše, bez komentáře, ale opravili.

Máme rádi Česko

Máme rádi Česko – pořad TV Prima

Další kampaně s Českem

Sabaton - Masters of Rock 2014

Sabaton – Masters of Rock 2014

Kaufland a TV Prima nejsou samozřejmě jediní, kdo vlajku spletli. Švédští metalisté Sabaton začali v loňském roce prodávat trika s názvem moravského festivalu Masters of Rock a špatně otočenou vlajkou na pozadí. Chyby si skoro nikdo nevšiml a během festivalu v tomto triku hrdě chodili oblečení desítky fanoušků.

Pořadatelé Masters of Rock (respektive agentura, která zpracovávala vizuál) udělali tutéž chybu na webu obdobného festivalu Metalfest. Po upozornění byla ale okamžitě odstraněna.

Komu by nebyl jasný nadpis tohoto článku, tak následující obrázek by mu měl udělat jasno. :-) Aneb jak by to mělo správně vypadat.

Alza - Chráníme Česko

Alza – Chráníme Česko

Zaregistrovali jste někde podobný problém? Podělte se o to v komentářích níže.

Užili jste si článek? Pokud ano, budu rád za sdílení.

Autor: Tomáš Ševčík

Jsem vášnivý fotograf, webový vývojář/designer a muzikant v jedné duši. Tvořím responzivní weby založené na nejnovějších technologiích a trendech a občas o tom i něco napíšu. Více o mně 

A co vaše názory?

  1. Tonda 17. července 2015

    Zajímavé čtení. Mě jako malého učili vlajku podle pěny piva. Pěna je vždy nahoře :)
    No a vyjádření Kauflandu je neuvěřitelné. Opravdu.
    Podobná “kauza” je nyní na plakátech DPP. Psi mohou v MHD jezdit zdarma. Pak se dočtete, že s náhubkem a na vodítku. No a všemu vévodí velká fotka buldočka – bez náhubku. Inu stane se. Pozornému oku neujde volná noha člověka, která nějak nemá tělo. Ale to už jsou fakt jen detaily. | http://bit.ly/1CLMwhX |

    • Petr 10. února 2016

      Tak ano pes nemá náhubek, ale vodítko má.
      Volnou nohu ovšem nikde nevidím. Je to noha člověka, který sedí vzadu a je částečně vidět.
      Má totiž nohy rozkročené ;) .

  2. Jan 20. května 2017

    “Arabi? ” máte na mysli Araby spíše ne?

    • Tomáš Ševčík 21. května 2017

      Ne, Arabi. Je to správně. :-)

  3. JaclynFlouh 1. března

    Am new to blogging. So would like to know more about blogs..

Napište svůj názor