Zpět na blog

9 největších webových mýtů

Mýty a dezinformace se na nás denně valí ze všech stran. Je zcela normální, že pokud webům nerozumíte, tak máte mylné a chybné představy o tom, jak takový web vzniká, na co je třeba se zaměřit, co je dobře, co špatně a co je nebo není důležité. U webů bylo za posledních 10 let spoustu mýtů vyvráceno, ale stále jsou tady ty, které nějakým způsobem přetrvávají. Aniž by byly vyloženě vyřčeny, tak dle webů které denně vznikají vidím, že se stále spousta lidí, ať už zadavatelů nebo tvůrců, zaměřují na špatné aspekty nebo nahlíží na web špatně.

Pojďme si tyto nejčastější webové nesmysly projít a ujasnit.

1. mýtus – Všichni potřebují web

Co si budeme říkat, weby se dobře prodávají. Je na to super doba. A to i přes to, že spousta lidí jim vůbec nerozumí a skoro ani neví, co kupují. Pokud podnikáte a stále web nemáte, tak nad ním pravděpodobně už uvažujete. Nebo vám tuto myšlenku už někdo vnuknul. Ale potřebuje webovky opravdu každý?

Ne, nepotřebuje.

Za více než 10 let na volné noze v tomto oboru jsem několika lidem rozmluvil, aby do webu vůbec investovali. A nešlo ani tak o peníze. Někteří měli sice dost omezený rozpočet, jiní byli ale zase ochotni investovat takovou sumu, že by z toho mohl vzniknout opravdu kvalitní web.

Tak proč jsem jim to rozmluvil a zároveň sám sebe připravil o kšeft?

Protože jsem věděl, že jim ten web bude k ničemu. Typickým příkladem můžou být malé regionální obchody nebo hospody. Zde jsou daleko mocnější sociální sítě. Taková fotka na Facebooku nebo Instagramu s novým zákuskem v místní cukrárně udělá mnohem větší divy, než když to vyvěsíte jako novinku na zapadlém webu. Většina z nás na sociálních sítích trávíme času víc než je zdrávo a proto taková aktualita zafunguje perfektně. A nic vás to nestojí, krom pár minut času.

Samozřejmě je na zvážení, jestli ten web přece jen nebude lepší. Je třeba zhodnotit spoustu faktorů, promyslet si jak a komu chcete prodávat, jak chcete komunikovat apod. Rozhodně ale není pravidlo, že pokud máte kšeft, tak potřebujete web.

2. mýtus – Hlavní stránka webu je klíčová

Ano, vy jako vlastník webu si jej pravděpodobně uložíte někde do záložek a vždy přijdete na hlavní stranu. Pokud si někdo opíše odkaz na web z vizitky, nebo klikne na odkaz v patičce e-mailu, tak to dopadne stejně.

Ale většina vašich potenciálních zákazníků vám na web dveřmi (hlavní stránkou) nevejde.

Vlezou vám tam oknem. A hlavní stránku vůbec vidět nemusí.

Pokud cokoliv prodáváte na internetu, tak pravděpodobně chcete, aby vás lidé našli ve vyhledávači. A pokud do něj potenciální zákazník napíše např. název produktu, který prodáváte, nebo služby, kterou poskytujete a Google (nebo jiný vyhledávač) mu najde váš web, tak odkazovaná stránka bude ta, kterou vyhledávač vyhodnotí jako nejvíce relevantní k jeho hledanému výrazu. A tato stránka nemusí být ta úvodní. Respektive to většinou ani není.

A hle, návštěvník je někde na podstránce vašeho webu. A teď už je to o tom, zda tam najde co hledá a zaujmete jej. Pak se možná na tu úvodní stránku podívá. Nebo taky ne a půjde rovnou do kontaktů a ozve se. Nebo tam nenajde nic, protože to bylo schované kdoví kde (asi na úvodní stránce) a odejde. Scénářů může být stovky, tisíce… Ale nikdy není jisté, že přijde dveřmi. Počítejte s tím a zvýšíte si nepochybně konverze.

3. mýtus – Stačí nám jednoduchý levný web

Ne, fakt nestačí. Pokud tedy nechcete jen ve volném čase psát foodblog.

Dnes si na WordPressu postavíte web prakticky svépomocí na jakékoliv volně dostupné šabloně, nebo zakoupením levných řešení typu Elementor, Divi či jiných page-builderů (které vám mj. většinou zaplácají web zbytečným balastem).

Levný web bude levně fungovat. Někde v temných hlubinách internetu na 60+ straně Googlu.

Jak jsem zmiňoval v prvním bodě, web je marketingový nástroj. Musí prodávat nebo plnit jiné cíle. Pokud to tak není, tak nefunguje. Můžete jej postavit na nějaké dostupné platformě, ale bez pevného základu, analýz, průzkumů, uživatelských výzkumů, SEO a dalších nutných kroků vám prostě fungovat nebude. Nebo je to velice, velice nepravděpodobné.

Proto opět zmiňuji, nemáte li rozpočet na web, nedělejte jej a najděte si jiný způsob, jak se v online světe propagovat.

4. mýtus – Web se nám jako zadavatelům musí líbit

Tohle je poměrně citlivé téma. Asi si nikdo nechce kupovat něco, co se mu nelíbí. Je třeba ale přemýšlet z opačné strany – ze strany vašeho potenciálního zákazníka. Z tohoto důvodu děláme my webdesignéři uživatelské průzkumy a zjišťujeme, co vaši cílovku zajímá, jak přemýšlí, jaké má potřeby.

Web by měl zaujmout vašeho zákazníka i za cenu toho, že to bude třeba v rozporu s vaším estetickým cítěním či vkusem.

Protože právě u toho zákazníka bude generován zisk nebo budou plněny cíle webu. A pokud nezaujmete jej, tak vaše ohromení z krásného webu vám peníze nevydělá.

5. mýtus – Musíme na web dostat všechno

Ne, nemusíte. Pokud pro to není speciální důvod. Co na webu být musí nebo nemusí by mělo být jasné z výzkumů. Není ale nic horšího, než web plný všemožného obsahu bez nějakého řádu. Nehledě na to, že v návštěvníkovi můžete lehce vyvolat rozhodovací paralýzu či zmatení, takže ho nakonec i lehce odradíte.

Další fakt je ten, že návštěvníci weby nečtou. Oni je prohlíží. Hledají klíčová slova a pak si přečtou ten kousek kolem – dle výzkumů kolem 20 % vašeho obsahu. Nemají čas a ani nechtějí číst to vše okolo, co si vy myslíte, že je zajímavé. Čím stručnější a jasnější texty návštěvníkům naservírujete, tím lépe. Klíč je v jednoduchosti. Simple as fuck.

6. mýtus – Chceme prodávat všem

Jedna ze základních otázek, kterou svým klientům pokládám při jedné z prvních komunikací, je „Kdo jsou vaši zákazníci?“. Ani nevíte, jak často dostávám odpověď „Všichni“. Ono to asi zas tak neobvyklé není, možná tak právě i vy smýšlíte.

A je to samozřejmě špatně. Nesmysl. Bullshit.

Tohle není otázka vyloženě webů, je to otázka vašeho byznysu a vaší strategie. Sami byste měli vědět, komu váš produkt prodáváte a kdo je vaše cílová skupina. Odpověď „všichni“ je prostě a jednoduše kravina, a většinou to jen dokazuje, že asi tak úplně neznáte svého zákazníka.

Než začnete s kýmkoliv tvořit web, tak si důkladně promyslete, pro koho bude postaven. Kdo je ten váš zákazník? Jak smýšlí? Jaké má potřeby? Proč by ho váš produkt vůbec měl zajímat? Jaký jeho problém mu pomůže vyřešit? Tohle jsou klíčové otázky.

7. mýtus – Texty si zvládneme napsat sami

Což, nic ve zlém, většinou nedopadne dobře. Ne vždy. Ale většinou. Vymyslet kompletní obsah pro web vyžaduje speciální disciplínu, kterou ovládají copywriteři. Že dokonale rozumíte svému oboru a umíte jakš takš psát ještě neznamená, že umíte psát texty pro weby. Bohužel to většinou často dopadá tak, že jsou obsahy webů jak přes kopírák.

Všichni jsou pak dynamicky se rozvíjející, vysoce kvalitní, flexibilní a nabízí komplexní služby s proklientským přístupem.

Anebo jsou texty psané ve vaší korporátní bublině a nikdo kromě vás nechápe, co to sakra melete. Ve spojení s tvrzením „prodáváme všem“ hotové peklo.

A to fakt nechcete. Nechte tuto práci radši profíkům.

8. mýtus – Fotky stačí z fotobanky

Samozřejmě i já čerpám ve fotobankách a ne málo. Ale je velká chyba stavit web pouze na fotkách z fotobanky. Ať už jsou sebemíň kýčovité, web tak ztrácí jeden zásadní potenciál a tou je osobitost.

Web, na kterém jsou autentické fotky produktů a týmu vždy bude působit lépe a především pak důvěryhodněji, než web plný klišé ze Shutterstocku (jedna z největších fotobank).

Na druhou stranu, vlastní fotky z mobilu taky nejsou výhra.

Naverbujte do projektu profi fotografa. Kvalitní a osobité fotky, ve spojení s promyšleným textem, vám dá dohromady perfektní celek. Web už nebude jen snůška reklamních keců a kýčovitých obrázků, ale bude mít svůj vlastní příběh.

9. mýtus – Web musí být originální

A čím víc umělecký, tím víc Adidas.

Jakožto designér se taky rád umělecky vyřádím na jakékoliv grafice. Ale co je moc, to je příliš. Web nemá být umění (pokud nemá za cíl touto formou přímo nějaké prezentovat), web má být místo, kde váš zákazník co nejrychleji najde co hledá a pošle objednávku, nebo provede jinou akci.

Návštěvník nemá čas a nechce přemýšlet nad tím, co se sakra tím originálním pojetím webu snažíte říct. Chce si prostě jen rychle vybrat a objednat pizzu, nebo najít kontakt na obchoďáka.

A proto je vhodné se držet určitých zajetých standardů, na které jsou uživatelé zvyklí.

Což ale ve výsledku neznamená, že web má být stejný jako má vaše konkurence. To v žádném případě. Web by měl odpovídat vašemu korporátnímu designu, měl by si s ním jít naproti a měl by mít svůj vlastní příběh. Ten mu dodá originalitu. Výstřední kousky jsou ale většinou na škodu, tak s nimi opatrně.

Co dál?

Zajímejte se. Chystáte-li se investovat do webu, tak si zjišťujte vše okolo a ověřujte si informace. Kritické myšlení vám zde může ušetřit statisíce.

Mýtů kolem webů je samozřejmě více a každé jedno téma by bylo minimálně na další článek. Podělte se s vašimi zkušenostmi v komentářích níže.

Užili jste si článek? Pokud ano, budu rád za sdílení.

Autor: Tomáš Ševčík

Jsem vášnivý fotograf, webový vývojář/designer a muzikant v jedné duši. Tvořím responzivní weby založené na nejnovějších technologiích a trendech a občas o tom i něco napíšu. Více o mně 

A co vaše názory?

Napište svůj názor