Webdesign je o výzkumech a analýzách – a to především o těch mezi lidmi. Náplň práce nás webdesignérů je z velké části zkoumání chování lidí nejen na internetu. Jak myslí, jak reagují a proč, anebo jaké mají cíle a motivace. Každý projekt je unikátní a vyžaduje vlastní průzkumy své cílové skupiny, o tom žádná. Na internetu se však dá najít spousta zajímavých obecných šetření. Pár jsem jich prošel a vybral některá zajímavá data. Níže najdete samozřejmě i zdroje.
Dojdou-li návštěvníci na váš web, tak to ještě není výhra. Je spousta faktorů, které je mohou různě ovlivnit. Jsou dvě možnosti – buďto je webem zaujmete (a na to máte jen 0,05 sekundy), najdou co hledají a vaši službu nebo produkt si koupí, nebo je odradíte a odejdou. Co návštěvníky odrazuje nejčastěji?
[row]
[column lg=“4″ md=“4″ sm=“12″ xs=“12″ ]
pokud nenajdou kontaktní informace nebo telefon
[/column][column lg=“4″ md=“4″ sm=“12″ xs=“12″ ]
pokud se nenačtou obrázky nebo se načítají příliš dlouho
[/column][column lg=“4″ md=“4″ sm=“12″ xs=“12″ ]
pokud mají problém rozpoznat, co společnost dělá
[/column][/row]
[row]
[column lg=“4″ md=“4″ sm=“12″ xs=“12″ ]
pokud vyhodnotí obsah, layout nebo design jako neatraktivní
[/column][column lg=“4″ md=“4″ sm=“12″ xs=“12″ ]
pokud se na něm nachází příliš dlouhý obsah
[/column][column lg=“4″ md=“4″ sm=“12″ xs=“12″ ]
pokud se jim špatně ovládá – tlačítka a odkazy na mobilním zařízení apod.
[/column][/row]
Důvodů může být samozřejmě víc – toto jsou ty nejrizikovější. Další naleznete ve studiích odkazovaných níže.
Dejme tomu, že máte to štěstí a návštěvníka jste z důvodů vypsaných výše neodradili. Co dál? Co ho zajímá, kam půjde? Nutno podotknout, že uživatel nemusel přijít na úvodní stránku (často velice přeceňovanou). Mnohem pravděpodobnější je, že přijde na některou z podstránek – a bude se snažit zorientovat.
[row]
[column lg=“4″ md=“4″ sm=“12″ xs=“12″ ]
bude hledat informace o vašich produktech nebo službách
[/column][column lg=“4″ md=“4″ sm=“12″ xs=“12″ ]
bude hledat kontakty
[/column][column lg=“4″ md=“4″ sm=“12″ xs=“12″ ]
bude hledat stránku „O nás“
[/column][/row]
Každý druhý návštěvník se dále po webu orientuje podle navigačního menu. Velice důležité jsou také testimoniály, nebo-li reference (komentáře vašich zákazníků). Každý třetí návštěvník je na vašem webu bude hledat. Odkazy na sociální sítě (ikonky) hledá každý desátý návštěvník.
Podle výzkumu americké společnosti comScore čítají nyní mobilní zařízení téměř 2 z každých 3 minut strávených na internetu. Nárust používání mobilních zařízení k přístupu k internetu stoupá neuvěřitelnou rychlostí, z čehož by se mohlo zdát, že stolní počítače a notebooky budou zaznamenávat pokles – ten je však minimální.
[row]
[column lg=“4″ md=“4″ sm=“12″ xs=“12″ ]
nárust v užívání tabletů k internetu
[/column][column lg=“4″ md=“4″ sm=“12″ xs=“12″ ]
nárust v užívání chytrých telefonů k internetu
[/column][column lg=“4″ md=“4″ sm=“12″ xs=“12″ ]
pokles v užívání desktopů a notebooků k internetu
[/column][/row]
[notification type=“alert-success“ close=“false“ ]Nárust a pokles byl měřen americkou společností comScore a je vypočítán z let 2013-2015.[/notification]
Zajímavostí je také to, že 40 % vlastníků chytrých telefonů a tabletů využívá tato zařízení k vyhledávání B2B produktů. Responzivní design tedy není jen záležitostí vztahu s koncovým zákazníkem (B2C), ale je v dnešní době mnohem důležitější (toto tvrzení nemusí samozřejmě u některých typů projektů platit, vždy záleží na cílové skupině).
Výše zmíněná čísla nám toho mohou spoustu říci, ale brát by se měla určitě s rezervou – a to ze dvou důvodů. Zaprvé se jedná o obecné statistiky, necílené na konkrétní cílovou skupinu. Nikdy necílíte na všechny, ale specifičtější výběr zákazníků. Vaše cílová skupina může mít úplně jiné myšlení, jiné hodnoty, jiné cíle či motivace. Druhý důvod je ten, že tyto výzkumy nebyly prováděny na uživatelích v ČR, takže se data mohou pro naše uživatele méně či více lišit.
Užili jste si článek? Pokud ano, budu rád za sdílení.